DSC_8728

UTSTILLINGER I KUNSTGATEN

Myldrende liv i Kunstgaten – 21 kunstnere fra Østfold stiller ut

IMG_6742

JURYERT UTSTILLING: Jurymedlem og grafiker Malakias Liebmann og styreleder i Hvaler Kunstforening, Peter Dean.

Lørdag 2.mars åpnet Hvaler kunstforening utstillingen “Grafikk i Østfold”. Det var et myldrende liv i Kunstgaten da over 70 besøkende var innom. Her får vi se alt fra portretter, situasjonsbilder, collager, landskap og mer skisseaktige motiver. Det vises faktisk også frem to trykkplater. I forbindelse med at Østfold igjen har blitt et eget fylke har Hvaler Kunstforening invitert kunstnere med tilknytning til Østfold til å søke om deltagelse i utstillingen. 21 kunstnere som har blitt plukket ut av en jury deltar. Stemningen var god og det ble høstet mye god respons for å løfte frem dette kunstfeltet på denne måten.

Åpen utlysning

Utstillingen består av grafiske verk av 21 kunstnere som representerer ulike teknikker som blant annet tresnitt, silketrykk, litografi, fotogravure og koldnål.

- En av fordelene med å ha en åpen utlysning er at du ikke vet hvem som søker. Det har ført til en spennende sammensetning av verk og kunstnere som aldri hadde funnet sammen på andre måter. Noen kjenner vi godt til fra før, mens andre er helt nye navn for oss, forteller styreleder i Hvaler kunstforening, Peter Dean.

Kunstnere fra Østfold

Kunstnerne har tilknytning til Hvaler, Fredrikstad, Halden, Sarpsborg, Rygge og Moss.

- Som styreleder er jeg opptatt av lokalt samarbeid. Kunstmiljøet i Østfold er lite, men jeg har stor tro på at om flere mindre aktører går sammen kan vi få til store ting, fortsetter Dean. - Noen mener sikkert at vi har tatt oss vann over hodet når vi i en så liten frivillig organisasjon skal lage en regional utstilling som «Grafikk i Østfold», men samtidig har vi fått veldig mange hyggelige tilbakemeldinger for dette initiativet, sier Dean.

Juryert utstilling

Det er imidlertid ikke bare Hvaler kunstforening som har vært delaktig i utvelgelsesprosessen. En jury bestående av kunstforeningens kunstfaglige råd, og grafiker Malakias Liebmann har plukket ut 21 kunstnerne fra søknadene som kom inn under den åpne utlysningen. I juryeringen har fokusert på geografisk spredning i fylket og en bredde i teknikk og bakgrunn.

Jurymedlem og grafiker Malakias Liebmann synes det er flott at man som kunstner og hobbykunstner kan søke seg til dette. Han har selv kommet tilflyttet til Fredrikstad etter koronaen.

- Kunstmiljøet i Østfold opplever jeg som inkluderende og faglig sterkt, hvor kunstnerne støtter hverandre opp. Det har blitt skapt et miljø, hvor man føler seg velkommen. Det er har vært viktig for meg som tilflytter å finne et slikt kunstmiljø, medgir Liebmann.

Grafikk-kurs

- Når vi først skulle lage en utstilling med grafikk var det helt opplagt for meg å ta kontakt med Holmen Fellesverksted i Fredrikstad, som har etablert seg som et kompetansesenter for grafikk i Østfold. Gjennom dem kom vi i kontakt med grafiker Malakias Liebmann. I samarbeid med Holmen Fellesverksted vil medlemmene våre få tilbud om grafikk-kurs i tresnitt. Dessuten er flere av verkene i utstillingen laget nettopp på Holmen, forteller Dean.

Ønsker å løfte grafikk som kunstform

Både Liebmann og Dean er opptatt av å løfte frem grafikk som kunstform.  - Grafikk er solid forankret i samtidskunsten, noe det har vært i lang tid. Men med digitale teknikker som har kommet i løpet av de to siste tiårene er de ulike grafikk-håndverkene i større og større grad truet. Kunnskap om disse manuelle prosessene er det færre som kjenner og mestrer, og det er nettopp derfor vi er så glade for at blant annet Holmen Fellesverksted har etablert seg i Fredrikstad. Her kan hvem som helst leie seg inn og lære ulike trykketeknikker, påpeker Dean.

Liebmann er i tillegg opptatt av at det er viktig at utstillingen representerer forskjellige trykketeknikker, og ikke bare koldnål, etsning og mezzotint.

-Grafikken sin plass i kunsten er viktig på lik linje som alt annet i samtidskunsten. Dessverre, så glemmes grafikken litt bort etter min mening, for det er ikke direkte konseptuelt, akademisk og ofte ikke politisk, sier Liebmann.

- Det er også viktig å løfte frem grafikken, som har vært en del av vår bevissthet siden munkene begynte å bruke tresnittet til at trykke på bibler. Grafiske trykkemetoder har et bredt spekter, som ligger til grunn for alt fra store kunstverker, samt masseproduksjon av propaganda, litteratur, kunst og ikke minst som innpakning av sardiner og margarin, avslutter Liebmann.

Utstillingen henger fra 2. mars til 28. april i Kunstgaten, som ligger i inngangspartiet til Hvaler rådhus.

Kunstnerne som deltar i utstillingen “Grafikk i Østfold”:

Camilla Svensen, Elisabeth Østensvik, Ellen Solberg, Embla Øverbye, Erik Wøllo, Helena Grøtvedt Pedersen, Helene Sofie Maatje, Henrik Svensen, Laila Kongevold, Jane Hupe, Jenny Alnæs, Jens Stegger Ledaal, Inger Løvli, Ingrid Berge, Kirsten Mørck, Liv Irene Sukkestad, Mari Ihlebæk, Nicolas Hughes, Robert Preuss, Tor Lindrupsen og Trude Johansen

IMG_6738
IMG_6710
IMG_6732

ÅPEN UTLYSNING: 21 kunstnere fra Østfold har blitt plukket ut til å delta i utstillingen "Grafikk i Østfold" gjennom en åpen utlysning.

IMG_6745

MYLDRENDE LIV: Over 70 besøkende tok turen til Kunstgaten under åpningen.

En kunstutstilling med litt av Hvalers DNA

thumbnail_20230707_163056

Lørdag 7. oktober 2023 klokken 13.00 inviterer Hvaler kunstforening til høstens andre utstillingsåpning med Elin Glærum Haugland sine spennende og utforskende arbeider. I arbeidene ligger det nemlig litt av Hvalers DNA. I sommer hentet kunstneren med mineraler fra blant annet stillehavsøsters på Storesand - Det som har gitt meg sterkest inntrykk denne gangen er furuskogen mellom rådhuset og Storesand. Den har en lunhet som er vanskelig å beskrive med ord. Og skjellene som har gitt meg en helt uventet lillatone, forteller Elin Glerum Haugland om arbeidet med utstillingen.

Tekst: Merethe Flakstad Pedersen

Foto: Peter Dean/privat

Hvalernaturens fargepalett

Haugland har reist verden rundt og samlet på mineraler, og arbeidene hennes har vært vist i både inn og utland. – Det blir spennende å se hvordan en kunster som ikke har tilknytning til Hvaler, tolker sine inntrykk av naturen som vi som bor her omgir oss med hver dag, og kanskje tar litt for gitt. Ikke minst gleder jeg meg til å se Hvalernaturens fargepalett! For Haugland er hele prosessen, fra innsamling av potensielle farger til ferdig maleri, en viktig del av verkene – og i utstillingen vil vi også få et innblikk i denne prosessen, sier styreleder i Hvaler kunstforening, Peter Dean.

Elin Glærum Haugland (f. 1988) har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Bergen og Kunstakademiet i Trondheim. Haugland blant annet vist verk i Trøndelagsutstillingen, Østlandsutstillingen, Bærum Kunstforening, Tiapapata Art Gallery på Samoa, Art & Mind center i Japan, Mana Gallery på Påskeøya, Juleutstillingen på Kunstnerforbundet og plusspluss i Black Box teater i Oslo.

Vi har tatt en prat med Haugland for å høre mer om hva vi kan vente å se i utstillingen:

Hva får vi se i Kunstgaten fra lørdag 7.oktober?

- Utstillingen i Hvaler kunstforening tar utgangspunkt i materialer fra naturen samlet inn under et lite feltarbeid på Hvaler i juli 2023. Gjennom en intens prosess fram til utstillingsåpningen har jeg blitt kjent med de ulike materialene gjennom å gjøre dem om til akvarellfarger og male med dem. Utstillingen består av det innsamlede materialet, det som er igjen av vellykket og mindre vellykket akvarellmaling, samt en større utforskning av fargene på papir og tekstil.

Hvordan vil du beskrive arbeidsprosessen med verkene dine?

- Jeg arbeider i hovedsak med maleri med mineralfarger fra stein og jord som jeg finner i naturen og bearbeider til pigment. Jeg har blant annet arbeidet med prosjektet i Amazonas i Peru og Brasil og på Påskeøya, samt Nord-Norge. Under disse prosjektreisene har arbeidet med mineralpigmenter i maleri vært en inngangsport til å ta inn inntrykk fra landskapet og menneskers kunnskap og naturkontakt på hvert sted. Prosessen og utforming av verkene blir en måte å ta imot og videreformidle opplevelser av natur som noe hellig. I 2022 produserte jeg tre soloutstillinger; i Folldal Gruver, Steinkjer bibliotek og Oppdal kulturhus, der en fellesnevner i alle utstillingene var at fargepigmentene var hentet fra gruveområder. Jeg har sett på arbeidet med maleri som en ekspedisjon og utformet opprinnelig maleriene mine for å passe i en ryggsekk. Hvert sted har sin egen palett og fargene formidler taus kunnskap om stedet gjennom sine egne kvaliteter.

Hvilke tanker har du hatt når du har satt sammen utstillingen?

Det ligger ulike muligheter i hver fargeprøve. Maleriene er malt med fokus på å utforske og lære om hvordan hver farge oppfører seg på papiret eller tekstilen.

Hvilket forhold har du til Hvaler?

- Jeg har minner fra en nydelig sommer på Hvaler fra barndommen, men siden har jeg ikke vært her før nå i sommer. - For meg er det spennende å for første gang arbeide med farger fra naturen ved kysten, og spesielt her hvor det er så stort artsmangfold. Å finne positive ting med for eksempel Stillehavsøsters – nemlig at den er god å male med. Det som har gitt meg sterkest inntrykk denne gangen er furuskogen mellom rådhuset og Storesand. Den har en lunhet som er vanskelig å beskrive med ord. Og skjellene som har gitt meg en helt uventet lillatone.

thumbnail_20230707_163145

Elin

Utstilling med 143 verker

DSC_2394

Lørdag 2.september åpnet dørene til en ny utstilling med Inger Johanne Nygren i Kunstgaten hos Hvaler kunstforening. Kunstgaten ligger i inngangspartiet til Hvaler Rådhus på Skjærhalden. I utstillingen “Nature Morte med kjent størrelse” stilles hele 143 verk ut, og det er første gangen serien vises i sin helhet. Motivene er stilleben, der en fyrstikkeske er målestokk for et annet hverdagslig objekt. Det være seg klyper, snekkerblyanter eller andre små ting vi har rundt oss i hverdagen. Bildene er malt i akvarell, alle i samme format.

Tekst: Merethe Flakstad Pedersen, styremedlem       Foto: Merethe Flakstad Pedersen/ Peter Dean

Lommerusk i sann størrelse
-Fyrstikkesken er jo den kjente størrelsen. Det blir et forhold mellom dem, og fyrstikkesken fungerer som en målestokk og slik sett fremhever det andre objektet, forklarer Nygren. Fyrstikkesken har en slagskygge for å se volumet, ellers er det et ovenfra -perspektiv i alle bildene. - I bildene er det hverdagslige ting som man har rundt seg, men som man egentlig ikke legger merke til. De bare er der, forteller Nygren.

Gjennom en periode på 10 år har Nygren samlet skrap og lommerusk. Objekter hun har malt er alt fra brukte teposer, blyantstubber, neglesakser og til klesklyper.  Kunstneren er opptatt at motivet skal være gjenkjennelig for betrakteren. Nygren viser det virkelighetsnære, men vil samtidig gi følelsen av at det er håndgjort.

Nærsynt arbeid
Fra 2011 fra 2021, og i flere perioder mer intensivt har Nygren arbeidet frem 143 verk i serien “Nature Morte med kjent størrelse”.
Det har vært et nærsynt arbeid, så jeg har måttet veksle med arbeider i større formater også. Nygren understreker at hun har hatt stor glede av å holde på med dette.
Hun liker gjentakelsen som ligger i arbeidet med disse bildene.  Stadig har hun funnet nye ting som kan tilføre serien noe.
Man kan jo i prinsippet holde på i det uendelige, føyer hun til.  Likevel tror Nygren nå prosjektet endelig er avsluttet.

DSC_2368

DSC_2380

Til nytte, men ikke verdi?

Nygren løfter fram det som ikke har noe status eller stor verdi, men som er til nytte av nødvendighet eller glede i hverdagslivet. - Disse tingene er jo det som faktisk betyr noe for oss i hverdagen, påpeker Nygren.

Med beskrivende titler som «Neglesaks» og «Fragment av spillkort kløverdame» er den omfattende serien preget av en redundans som kan skape en forbindelse til betrakteren på en subtil måte, og det speiler jo på sett og vis det hverdagslivet vi lever. Det er det intime og nære som uttrykkes i disse små objektene. Vi som betraktere oppfatter og kjenner det igjen, og samtidig gir dette fritt rom for assosiasjoner. Serien minner oss på at små ting kan vekke mye i oss. - Det er jo nesten litt komisk og samtidig rørende hvordan hun maler disse brukte, slitte og verdiløse tingene så omtenksomt og detaljert. Det at objektene er i sann størrelse og plassert ved siden av den velkjente fyrstikkesken som referanse, gjør at det vekkes assosiasjoner til fotodokumentasjon av objekter som har enten stor verdi slik som på en auksjon, eller viktig arkeologisk betydning under en utgravning, beskriver Peter Dean, ny styreleder i Hvaler kunstforening. - Det er den elegante kombinasjonen av konsept og den maleriske presisjonen som gjør dette til et vakkert, og ikke minst morsomt prosjekt som jeg tror treffer de aller fleste – både barn og voksne, legger han til.

Ny styreleder
En spent styreleder i Hvaler kunstforening, Peter Dean er imponert over arbeidet til Nygren, og dette er hans første utstilling i den nye rollen. - Først av alt er jeg veldig stolt over at Inger Johanne vil stille ut hos oss i Kunstgaten. Hun var faktisk med i den aller første utstillingen i regi av Hvaler Kunstforening for over 20 år siden. Det er stas at hun nå endelig er tilbake og virkelig fyller opp det unike visningsrommet vårt med denne serien av 143 akvareller, sier Dean.

Akvarellene har tidligere vært vist på Høstutstillingen i 2021 i en suite på 8 verk. Tidligere har 100 av dem også blitt stilt ut i Haugesund kunstforening. Inger Johanne Nygren (f. 1948, Fredrikstad) har utdannelse fra Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo. Hun har hatt separatutstillinger ved blant annet Kunstnernes Hus, Kunstnerforbundet, Galleri F 15 og Hå Gamle Prestegard. Hun har også stilt ut på Høstutstillingen 11 ganger, og hun er innkjøpt av Nasjonalmuseet og Norsk Kulturråd.

Tidligere har Nygren jobbet med tegning og gjerne større ting. Nygren vokste opp i en familie med mye tegnesaker. Det var ikke oppstyr da Nygren søkte Statens håndverks -og kunstindustriskolen på Bok- og illustrasjonslinja, for en eldre bror hadde banet vei.  Nygren har fortsatt kunstnervenner derfra, og samholdet har vært givende. Inspirasjonen gjennom en lang kunstnerkarriere har også vært gjennom museumsbesøk og studiereiser.

En samler
Nygren er født i Fredrikstad og bor fortsatt i barndomshjemmet på Kråkerøy, hvor også atelier ligger. - Her er det fullt i loft og kjeller. - Modellene mine finner jeg fra 0 til 20 meter fra der jeg sitter og jobber.

Nygren har også et nært forhold til Hvaler. Bestefaren til hennes mannen var fra Herføl. - Da jeg traff mannen min, hadde han selv et hus der, og vi tilbrakte mye tid der sammen, forteller hun.
- Nå leier jeg en kahytt med plass til to og er der mye med datteren min, avslutter Nygren. Datteren, Johanne Front-Nygren står for øvrig bak biblioteket, Herføl hovedbibliotek, hvor en omgjort utedo har blitt til et bibliotek.

Utstillingen i Kunstgaten kan oppleves på Hvaler rådhus frem til 1. oktober 2023.

Inger Johanne 01

Besøk i Widerbergs atelier

DSC_1530

Lørdag 17.juni ønsket Hvaler Kunstforening velkommen til sommerutstillingen i Kunstgaten, som ligger i inngangspartiet i Hvaler rådhus. I år er det Nico Widerbergs arbeider som skal fylle Kunstgaten, og ikke bare det; to store skulpturer formet som hoder skal lånes ut og stå på Skjærhalden torg under sommerutstillingen. Deretter skal de videre til skulpturskogen som holder på å ferdigstilles ved The Well Spa og som Stein Erik Hagen står bak.

Tekst og foto: Merethe Flakstad Pedersen

Nico Widerberg er en av våre store samtidskunstnere, og er svært anerkjent både som billedhugger, maler og grafiker. Widerberg er utdannet ved Statens Håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi. I årets salgsutstilling vises det fram arbeider i ulike teknikker, og i utstillingen gjenspeiles det at kunstneren uttrykker seg i store og små formater. Widerberg stilte også ut i Hvaler kunstforening 2018, og dette var en stor publikumssuksess.

Atelier i Skjeberg

Vi besøker Widerberg i hans atelier i Johansens Monumenthuggeri i Skjeberg, som er et av flere arbeidssteder for Widerberg. Når man skal jobbe i store formater trengs det plass, godt verktøy og noe hjelp til å håndtere de store steinblokkene.

Der har Widerberg akkurat ferdigstilt to store skulpturer formet som hoder, og som vil stå på Skjærhalden torg som en del av utstillingen. Disse har blitt lånt ut, og skal videre til skulpturskogen som etableres i disse dager ved The Well Spa.

Johansens Monumenthuggeri huser mange billedhuggere - Vi er tilgjengelig og bistår med å fremskaffe steinblokker, grovforme dem og lage sokkel, sier daglig leder, Vigdis Johansen.

Nå er det som gjenstår kun skilt på skulpturene til Widerberg som en siste finish. - Nico Widerberg kom til oss allerede i 1988, så han er den kunstneren som faktisk har vært her lengst, forteller Johansen. Johansens Monumenthuggeri er kjent innen kunstfeltet, og har jobbet med mange offentlig utsmykkinger over hele Norge i en årrekke. Det trengs hjelp til håndteringen når en 10 tonns steinblokk skal bli til 2,5 tonn, som er det hvert av hodeskulpturene veier. For det er mye materialet som skal fjernes, og først gjøres klar til å lage silhuetter av figurene, før det så jobbes videre med det endelige uttrykket. Widerberg gjør det meste selv. Før Widerberg startet med kunst jobbet han som snekker, og som billedhugger er det mye fysisk og praktisk arbeid.

DSC_1520
DSC_1524

Uendelig uttrykk

-Menneskeformen er et uendelig uttrykk, sier Widerberg.  Widerberg har særlig jobbet med menneskeformen i sitt kunstnerskap, og er kjent for et abstrahert uttrykk med forenkling av kropp og kroppsdeler. Dette ser vi både i bildene og i skulpturene i denne utstillingen. Den karakteriske torso-formen går også igjen i hans motiver.

-Jeg har funnet min form, det blir noe jeg uttrykker meg gjennom. For en som jobber med landskap som motiv er det jo umulig å gjenskap alt, det blir på sammen måte når jeg velger ut deler av mennesket, forteller Widerberg.

Nå er han på en måte litt tilbake med et uttrykk han også startet med, nemlig menneskehoder. - Da jeg startet laget jeg også hoder faktisk, og forteller om opphold i Italia, hvor kan jobbet med marmor tidlig i karrieren. Widerberg jobber fortsatt i marmor som vi finner i atelieret i Skjeberg, men han jobber også mye i steinsorter som vi finner i Norge. Skulpturene han akkurat har ferdigstilt er i to ulike typer labradorstein.

- Det er det som er fint med dette naturmaterialet. Det er godt egnet, og tåler å stå ute, og det blir bare finere av det. Widerberg spyler skulpturene med vann for å klargjøre det siste. - Se hvordan de forandrer seg i uttrykket, og forklarer hvordan været endrer skulpturene. Disse skal altså vises frem første gang på Hvaler, og omgivelsene passer også utmerket. Titlene på hodeskulpturene er nemlig “Under vann – han” og “Under vann – henne".

Widerberg synes det er spennende når kunsten blir en del av omgivelsene.  Slikt sett er kunst i det offentlig rom viktig, fordi det kommuniserer med publikum litt uavhengig om man oppsøker det eller ikke.

- Da får disse hodene en egen historie, og Skjærhalden er et fantastisk sted. Her er det mange som er på besøk, og det blir fint å skape en forbindelse til resten av utstillingen og det som skjer i Kunstgaten.

DSC_1496
DSC_1519

Synliggjøre kunsten

Widerberg står bak en rekke oppdrag både privat og i offentlige utsmykkingsprosjekter. I Fredrikstad har han laget 22.juli-minnesmerke ved Domkirkeparken i Fredrikstad. Dette er et samarbeid med forfatteren Lars Saabye Christensen og samme skulptur står i 62 andre kommuner. For Widerberg ble det viktig å bidra med noe i sorgen. Minnesmerket uttrykker at sporet etter oss mennesker alltid vil være der.

Hvaler kommune har bistått med få plassert hodeskulpturene på Skjærhalden torg. Kultursjef, Thomas Holmen Olsen er også svært begeistret for å vise frem kunst i det offentlige rom som en del av kulturtilbudet på Hvaler.

- Jeg tenker at alle slike utsmykninger i det offentlige rom er med på å vise et levende og mangfoldig samfunn. Vi får synliggjort kunsten som jeg ofte opplever at blir litt borte. På den måten vil det bidra til variasjon i kulturtilbudet. Det var viktig å tenke på plassering, da det vil foregå mye annet på torget også. Alt som gjøres i det offentlige rom vil gi mye oppmerksomhet og engasjement, sier Holmen Olsen.

Et stunt

- Vi føler oss heldige som har fått mulighet til å vise Nico Widerberg sine arbeider igjen. Han er en av Norges mest etablerte kunstnere og mye etterspurt, så her er vi i stor konkurranse. Det blir en omfattende utstilling med 25 malerier og grafikk, 10 mindre skulpturer og ikke minst de store skulpturene som blir stående ute her på Skjærhalden, sier André Zaborowski, styremedlem i Hvaler kunstforening. - Det er gøy at Widerberg stiller opp for oss, og lar oss få såpass mye bra bilder. Her kommer det blant annet noen vakre og fargerike tresnitt, og en stor akvarell som akkurat har blitt ferdigstilt. - Dette blir jo også et stunt fra oss med skulpturene på torget, så vi håper jo på at denne utstillingen blir lagt merke til, avslutter Zaborowski

Mini skulpturprosjekt på Søndre Sandøy

Widerberg er opptatt av at kunst skal kommuniserer med publikum. - Da jeg startet var det ikke så mye skulpturer som ble vist frem, det var mest andre teknikker.  I utstillingen i Kunstgaten vises også ti mindre skulpturer, blant annet mindre modeller av de som skal stå på Skjærhalden. - Mindre skulpturer er tilgjengelig for publikum på en annen måte enn de monumentale, sier Widerberg.

Widerberg holder selv til deler av året i Gravningssundet på Søndre Sandøy. Dit kom Widerberg og hans familie i 2012. Vi var mye på besøk hos venner som har et sommersted der, og så fant vi også et sted og alt stemte. For tiden holder han på med et lite skulpturprosjekt der ute også. - Det er små skulpturer som jeg stiller ut i hagen, i foreløpig liten skala, understeker han.

Utstillingen varer fra 17.juni til 29.juli.

DSC_1510
Nico Widerberg invitasjon
Invitasjon

AKTUELL UTSTILLING Ole Brodersen 21.1.2023 -11.3.2023

Ole Brodersen kopi
thumbnail_venice-1-2 (1)

Hvaler Kunstforening ønsker velkommen til åpningen av utstillingen med fotokunstner Ole Brodersen lørdag 21. januar klokken 13:00!

I Ole Brodersens fotografiske arbeid tematiseres landskap, og naturkreftene som påvirker dem. Med det prøver han å avdekke noe mer enn det rent optisk visuelle: å fange følelsen av å være tilstede i disse landskapene, ved å skape avtrykk i, med eller gjennom bevegelse og tid.
Brodersen bor og arbeider i Lyngør, der han har vokst opp som tolvte generasjon. Oles far er seilmaker, morfaren var sjømann, og som barn rodde Ole til skolen. Hverdagen i Lyngør er tett forbundet med og påvirket av havet, noe som gir substans og bakgrunn for hans billedlige eksperimenter.
I den gamle sildebua, som også huser Lyngør Seilmakerverksted, Seilmakerfruens Kro og Skipshandelen i Lyngør – har Brodersen oppført et av Norges mest avanserte mørkerom. Her produserer han store sølvgelatinsbarytter i bredder på opp til 170cm. Disse våtmonteres på aluminium og blir vist i rammer fra Moen Trebåtbyggeri i Risør.
Ole Brodersen (41) er utdannet art director og har vært assistenten til kunstfotografen Dag Alveng (representert ved bl.a. MOMA og Metropolitan Museum i New York) Brodersen ble nylig kjøpt opp av Norges Nasjonalmuseum for fotografi (Preus Museum), og verkene hans ble sist vist i utlendighet hos Flowers Gallery i London. Oles arbeider har også blitt vist i Boston, Paris, New York, Los Angeles og Vancouver. The New Yorker, Harper‘s Magazine, D2 og Dagbladet Magasinet har skrevet om arbeidene hans. Ole Brodersen er representert av Galleri Balder i Oslo og Muriel Guepin i New York.
Velkommen til Kunstgaten på Hvaler rådhus!

AKTUELL UTSTILLING Medlemsutstillingen 2022 - 19.11.2022 - 14.01.22

Plaktat Instagram kopi

AKTUELL UTSTILLING StenKunstHvaler 17.09.2022 -29.10.2022

nettside

AKTUELL Sommerutstilling - kollektivutstilling med Bjertnæs, Brunner og Blom 18.juni - 13.august

Sommerutstilling_invitasjon kopi

AKTUELL "Transformasjoner" Elisabeth Østensvik 14.mai til 11.juni

Invitasjon Elisabeth Østensvik

AKTUELL Under himmelen - Rita Lilleheier 9.april - 7.mai

Rita Lilleheier plakat kopi

Om utstillingen

Ny utstilling «UNDER HIMMELEN»

Hvaler kunstforening åpner for tredje gang i år dørene for ny utstilling «UNDER HIMMELEN» i Kunstgaten. Utstillingen åpner 9.april og står til 7. mai. Rita Lilleheier maler landskap og stilleben i figurativ stil. Mange av motivene hennes er hentet fra Hvaler, hvor hun bor og virker. Teknikken er olje, og bildene er detaljerte, fargesterke og med en spennende dybde. Siden hun maler mye naturmotiver, maler hun gjerne i friluft med himmel og hav som sine største inspirasjonskilder. Det er et titalls malerier som har blitt jobbet med til utstillingen

- Jeg vil egentlig bare male hele tiden, sier Rita Lilleheier. Lilleheier har deltatt på en rekke gruppeutstillinger siden 1995, og dette er hennes første separatutstilling. Lilleheier er medlem av Hvaler kunstforening, og har de siste årene stilt ut mye i flere gallerier på Hvaler. Hun har dessuten sitt eget «Atelier og galleri Lilleheier» på Spjærøy.

Fargeskalaen i himmelen
I mange av Lilleheier sine bilder som vises i denne utstillingen dominerer en vakker himmel. Som elev ved malerskolen til Atelier Gyllensten og Stahl ble hun fascinert av fargeskalaen i himmelen. - Det var noe av det første jeg lærte av min lærer, Geir Stahl. På vei hjem til Hvaler så jeg grønntonene i himmelen, som Stahl hadde vist meg. Det var vakkert å oppdage det, forteller Lilleheier.  Jeg husker jeg tenkte at - nå skal jeg endelig lære å male, forteller Lilleheier ivrig.
Atelier Gyllensten og Stahl holder til i Fredrikstad og holder undervisning i klassisk figurativ maling og tegning. - De etablerte teknikker og ferdigheter man må tilegne seg for å uttrykke noe tredimensjonalt på en todimensjonal flate, uttaler Geir Stahl. Som Stahl påpeker er dette i stor grad ikke tilgjengelig lenger i den offentlige kunstutdanningen.

Opptatt av dybde
Tidløse motiver og naturlige fargetoner kjennetegner bildene til Rita Lilleheier. - Det jeg har med på utstillingen er oljemalerier. Det blir mye Hvaler-natur, men også fjellandskap, blomster og stilleben, sier Lilleheier. Maleriene til Lilleheier kan også beskrives som fargesterke og detaljerte, og dette er med på å skape god dybde i bildet. Rita Lilleheier er både autodidakt, og har gått på flere malerskoler og kurs. Der har hun fått utvikle seg over tid. - I 2015 begynte jeg på kurs hos Atelier Gyllensten & Stahl, og der har jeg lært mye altså. De er svært dyktige. Lilleheier synes imidlertid det er fint å lære og hente inspirasjon flere steder. - Jeg har også gått på kurs i frilufts- og blomstermaling hos Jonny Andvik. - Jeg liker veldig godt hans teknikker i oljemaleri, legger hun til.

Friluftsmaleri
Den siste tiden har hun tatt skrittet ut av atelieret og ut i det fri. Hun sitter både ved brygga der hun bor på Sydengen og på Storesand. - Da tar jeg med et nakent lerret, og maler det jeg ser. Jeg synes det er noe helt annet, det blir mye mer luft i bildet og et lettere uttrykk, forteller Lilleheier. - Ett bildet ble solgt, mens jeg malte det, av en turgåer som gikk forbi, fortsetter hun. Lenge har hun malt etter fotografier. - Jeg tar mange foto med tanke på hva jeg har lyst til å male. Nå vil jeg gjerne utfordrer meg til å male foran andre, men det er litt skummelt, legger Lilleheier til. Lilleheier maler også på oppdrag og bestillinger portretter av dyr og mennesker, samt landskap.

Tatt inn Hvaler-landskapet
Styreleder Andrè Zaborowski i Hvaler kunstforening ser frem til å vise frem Lilleheier sine arbeider. - Her har vi en spennende Hvaler-kunstner som har jobbet seriøst over mange år, og virkelig tatt inn Hvaler-landskapet i sin kunst. Lilleheier har samarbeidet og lært av andre kunstnere for å utvikle seg. Hun har også deltatt på medlemsutstillingen, og utmerket seg der, forteller Zaborowski. - Frem mot denne utstillingen har hun jobbet knallhardt. Derfor er det gøy å vise frem arbeidet hennes i et slikt format, legger han til.
Hvis du er glad i å se fortryllende og livlige landskapsbilder fra Hvaler bør du ta turen til Kunstgaten.

Det blir vernissasje lørdag 09.april klokken 13.00 med musikk av unge Hvaler-musikere og servering.

Velkommen til en flott utstilling!

Vinterutstilling 22.januar - 5.mars 2022

Vinterutstilling plakat kopi

Om utstillingen

Førstkommende lørdag 22.januar åpner Hvaler kunstforening sin Vinterutstilling i Kunstgaten klokken 13.00. Tradisjonen tro har Hvaler Kunstforening i årets første, satt sammen en utstilling som viser verker av kjente samtidskunstnere som Arjuna Geir Aasehaug, Gunn Vottestad, Nico Widerberg, Frank Brunner, Sverre Bjertnæs, Mia Gjerdrum Helgesen og Eva Langaas. Bildene er i ulike teknikker som grafikk, olje og akryl.

Variert samtidskunst

- I Vinterutstillingen vår ønsker vi å by på en variert samling, og noe for enhver smak, sier leder i Hvaler Kunstforening, Andre Zaborowski.

Det er en viktig oppgave for kunstforeningen å vise frem et utvalg med aktuell samtidskunst for publikum. Utstillingsaktiviteten i Hvaler kunstforening og Kunstgaten er stor, og i år er det allerede planlagt sju utstillinger.

Spenn i motiver
Utvalget er stort og spenner fra gåtefulle motiver, nordnorske hus til brusende hav. Det gåtefulle og drømmeaktige motiver kjennetegner Arjuna Geir Aasehaugs kunst. Stilen er figurative, og bildene inneholder ofte en fortelling. Hos Gunn Vottestad er hus i nordlandsk landskap et element som går igjen i hennes motiver. En tredje kunstner som vises er Frank Brunner, som nylig deltok i en stor utstilling på Soli Brug.

- Vi var så heldige å ha Brunner på sommerutstillingen vår i 2020, og han var godt besøk og vi solgte godt, men nå viser vi andre spennende bilder blant annet med havet som motiv, sier Zaborowski.

Brunner skildrer ofte bevegelse rundt mennesket både i urbane miljøer og i naturen. I denne utstillingen får du se eksempler på begge.
Bildene under er i fra Gunn Vottestad, Frank Brunner og Arjuna Geir Aasehaug. (I rekkefølgen de står)
solkysset II 30x16
1_Wake_71x95jpeg