Kristin Romberg

“Verden er min hage”. Separatutstilling av Kristin Romberg, 29. juni til 18. august 2024.

Hvaler Kunstforening er veldige glade for å kunne ønske velkommen til åpningen av årets sommerutstilling av Kristin Romberg i Kunstgaten på Hvaler rådhus lørdag 29. juni klokka 13:00!

Gjennom malerier søker billedkunstner Kristin Romberg å fange naturens skjønnhet og mangfold i sin essens. Hennes nåværende prosjekt, "Verden er min hage", er en serie fargerike og levende kunstverk som utforsker forholdet mellom mennesket og naturen.

Tittelen "Verden er min hage" reflekterer kunstnerens tro på at naturen er en felles arv vi alle må verne om og verdsette. Hvert maleri er et mikrokosmos av den større verden, der hver blomst, hvert blad og hver farge representerer ulike aspekter av livets kompleksitet og skjønnhet. Gjennom denne serien håper hun å inspirere betraktere til å se skjønnheten rundt seg og å dyrke en dypere respekt for vår felles naturarv.

Romberg er inspirert av abstrakt ekspresjonisme, og når hun arbeider er det som en slags performance hvor hun beveger seg i og rundt maleriet. «Når jeg maler er det som en rituell dans hvor hvert strøk og hver gest er direkte forankret i det jeg har opplevd. Det er en indre kraft som driver meg til å skape akkurat det jeg gjør. Jeg er til stede, opplever, sanser og tar inn – for deretter å prosjektere det ut på lerretet.»

Kristin Romberg (f.1970) har siden 2001 arbeidet med maleri i store formater. Hun er utdannet ved University of Sydney, fine art, Westerdals reklameskole, Einar Granum Kunstfagskole og har hatt utallige utstillinger i Norge og utlandet.

Utstillingen består utelukkende nye verk og åpnes av ordfører Mona Vauger og styreleder i Hvaler Kunstforening Peter Dean.

Utstillingen er åpen til 18. august.

Åpningstider Kunstgaten:
Mandag – fredag 09:00 – 15:00
Lørdag – søndag 12:00 – 15:00 (betjent av kunstforeningen)

Se mer fra Kristin Romberg:

Instagram: kristinromberg

Stein Andersen