StenKunstHvaler
– en skulpturpark i havgapet!

I skulpturparken StenKunstHvaler får du oppleve et spennende møte mellom lokal, tradisjonell stenhoggerindustri på Hvaler og moderne internasjonal billedhoggervirsomhet. De to møtes i et storslått landskap i havgapet, som er en del av Ytre Hvaler nasjonalpark.

Skulpturparken ligger på Rødshue på Kirkøy. Langs kyststien i det gamle stenbruddet finner du fem skulpturer fra fem forskjellige kunstnere – to norske og tre internasjonale. Nyt havbrisen og la deg fascinere av stenskulpturene i det spesielle landskapet.

Besøk skulpturparken!

Velkommen til StenKunstHvaler – et unikt utendørs galleri! Her kan du la barna løpe, leke og kjenne på skulpturene, se sollyset reflektere i en blankpolert fjellvegg eller sette deg ned og nyte et øyeblikks stillhet i et japansk-inspirert “rom” av sten.

Sånn finner du veien:

Kjør mot Hvaler og følg hovedveien til Kirkøy gjennom tunnelen. Følg skilt mot Rødshue, til høyre etter tunnelen. Følg Rødshueveien i noen minutter til en parkeringsplass i skogen. Herfra er det noen få minutter å gå (i ulendt terreng) til skulpturene.

Skulpturene

Fem kunstnere fra fire ulike land har fått sette sine preg på dette unike området sørvest på Kirkøy, som nå rommer en enestående kombinasjon av kunst, kulturhistorie og natur. Her er de fem skulpturene du kan oppleve i skulpturparken.

Fortidens vitner

Alessandro Stenico, 2005

Den første skulpturen i dette prosjektet er en tredelt stengruppe skapt av den italienske billedhuggeren Alessandro Stenico.

På lang avstand får man øye på to høye søyler. Først når man nærmer seg skulpturen, ser man den tredje delen, en eggformet, rødlig sten med en innmeislet spiralform. Den ligger ved foten av søylene.

Hyllest til Røsshue – et komparativt rom

Mykoto Fujiwara, 2006

Den japanske billedhuggeren Mokoto Fujiwara har skapt et sted for ro og ettertanke i et allerede eksisterende rom i fjellet fra stenhoggernes tid.

Ved hjel av noen inngrep har kunstneren maktet å fremheve det naturlige rommet med veggflater og blokker fra det tidligere stenbruddet.

Refleksjon

Vegard Hanve, 2007

Den norske kunstneren Vegard Hanves kunstverk tilpasser seg i enda større grad enn Makoto Fujiwara sitt verk.

En stenvinkel som ligner på en skipsbaug som strekker seg mot sjøen og med et innhugg i stenlandskapet, skiller seg ut fra det øvrige området på grunn av overflatens struktur. Vegard Havre har beholdt stenens form, men den er blitt bearbeidet og har fått en glattpolert overflate. Lys fra sol og måne skaper refleksjon i denne overflaten.

En vandring i horisontens lys

Ann Carlsson Korneev, 2008

Den svenske billedhuggeren Ann Carlsson Korneev har med sine to lineært forskjøvede, ovale granittbuer, skapt en bilderamme som fører til at landskapet innenfor “rammen” oppleves mer bevisst.

En rett linje oppstår på grunn av forskyvningen av skulpturens to deler. Den understreker motsetningene mellom himmel og hav.

Gul Lophelia

Gunn Harbitz, 2009

Skulpturen til billedhuggeren Gunn Harbitz fra Norge, er i svart gabbro og viser en spaltet figur med runde, kvinnelige former.

Figurens to deler beskytter det mellomliggende rommet. I midten av sokkelen ser man ned i en beholder som er intrgrert i skulpturen, og som rommer en verdifull relikvie i form av et korallfragment, Gul Lophelia.

Hjelp oss med å ta vare på naturen!

Vis hensyn til fuglelivet når du ferdes i skulpturparken, spesielt i hekkesesongen som varer fra april til juli.

Husk at det er ulovlig å tenne bål eller engangsgrill på fjellet.

Ta med søppel hjem – og ta gjerne en ekstra sjekk før du forlater rasteplassen din.

Hunder er velkomne i skulpturparken, bare husk båndtvang fra 1. april til 20. august.

Takk for at du hjelper oss med å ta vare på dyra, naturen og landskapet her i Ytre Hvaler nasjonalpark!

Historien om en internasjonal skulpturpark på Hvaler

Kort tid etter at Hvaler kunstforening ble stiftet i 2002, oppstod idéen om å få til noe mer enn utstillinger i visningsrommet i Hvaler rådhus.

Det var Øystein Elgheim ved Hvaler Gjestgiveri som først kom på idéen og presenterte den til Hvaler kunstforening: å invitere én kunstner til Hvaler hvert år, som skulle etterlate seg et kunstverk.

To-tre år senere ble første kunstverk påbegynt i det som nå er StenKunstHvaler – en internasjonal skulpturpark i et gammelt stenbrudd på Kirkøy.

Den nære forbindelsen mellom natur, kunst og kultur er enestående i Norge og har vakt stor interesse.

StenKunstHvaler driftes av Hvaler Kunstforening og ble muliggjort med samarbeid og støtte fra:

Denne nettsiden er laget med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB.