Katrine Rørbakken Lund

“Strekk kronbladene dine mot sola og la felte tårer vanne nye spirer”. Separatutstilling av Katrine Rørbakken Lund, 27. januar til 25. februar 2024.

Hvaler Kunstforeningen ønsker velkommen til åpningen av Katrine Rørbakken Lunds utstilling "Strekk kronbladene dine mot sola og la felte tårer vanne nye spirer" lørdag 27. januar kl. 13:00 i Kunstgaten på Hvaler Rådhus. Utstillingen åpnes av Hvalers ordfører Mona Vauger og det blir kunstnersamtale mellom kunstneren og styreleder Peter Dean.

I utstillingen vises tekstile arbeider og tegninger fra de seneste årene, satt sammen til å danne en større fortelling.

– Verkene i utstillingen spenner over en lengre periode etter jeg selv ble mor, og bearbeider ensomheten i den nye rutinepregede og hjemlige tilværelsen. Verkene er sydd sammen for hånd og med maskin av blant annet brukte og dekonstruerte klær, duker, kjøkkenhåndklær og sengetøy, og fungerer som en refleksjon rundt i hvilken grad morskap og kvinners liv verdsettes. Den første tiden som mor var preget av ensomhet, og omsorgsarbeid og husarbeid hadde spist opp store deler av den tiden jeg før hadde hatt til meg selv. Savnet etter et kvinnelig fellesskap vokste, og jeg ble også klar over hvor mye tekstiler var en del av dette nye livet.

Katrine Rørbakken Lund arbeider i tekstile teknikker som lappeteknikk og quilting, tekstil collage og objekt, og med tegning og maleri. Komposisjonene tar gjerne utgangspunkt i noe som allerede er definert – mønsterformene i et klesplagg som er sprettet opp, stoffrester som allerede har sine tilfeldige former, eller spor av bruk og slitasje. Formspråket er inspirert av modernistisk maleri, som futurisme og kubisme, og av tradisjonelle tekstile håndverksteknikker som quilting og lappeteknikk, og kontrasten mellom disse både i form, funksjon og deres plass i et verdihierarki. Ved å arbeide intuitivt med allerede definerte startpunkter søker hun etter å bygge en hybrid av historier, minner og opplevelser.

Katrine Rørbakken Lund (f. 1989) er billedkunstner basert i Fredrikstad. Hun har sin utdanning fra medium- og materialbasert kunst, fagområde tekstil, ved Kunsthøgskolen i Oslo (2020) og en bachelor i kunsthistorie og visuelle studier fra Universitetet i Oslo (2021). Arbeidene hennes er blitt vist ved utstillingssteder som Trafo Kunsthall, RAM galleri, Telemarksgalleriet, Kunstnerforbundet, Norske Grafikere og Østfold Kunstsenter.

www.katrine-lund.com

Forrige