En vandring i horisontens lys

Ann Carlsson Korneev, 2008

Den svenske billedhuggeren Ann Carlsson Korneev har med sine to lineært forskjøvede, ovale granittbuer, skapt en bilderamme som fører til at landskapet innenfor “rammen” oppleves mer bevisst.

En rett linje oppstår på grunn av forskyvningen av skulpturens to deler. Den understreker motsetningene mellom himmel og hav, mellom vårt kosmos og vår jord. Den horisontale linjen setter vår iakttagelsesevne på prøve: Tilsynelatende en helt klar linje og tilgjengelig på en viss avstand. Men når man forsøker å nørme seg linjen, unnviker den oss, fordi den bare er en virtuell linje.

Spillet med denne horisontlinjen får en helt spesiell effekt når man betrakter overgangen mellom havet og himmelen gjennom denne åpningen. Skulpturen får oss til å se på en helt spesiell måte, og med sin ovale form blir den samtidig som et symbol på det menneskelige øyet, samtidig som den skaper et symbol på det vi kan kalle “landskapets øye”.

Teksten er skrevet av Professor Dr. Peter Rautmann fra Hannover i Tyskland, som er kunsthistoriker, forfatter, foredragsholder, kunstner og forhenværende rektor på Die Hochschule für Künste i Bremen. Oversettelse fra tysk: Darlèn Bakke og Erik Frisch.

Forrige

Refleksjon