Rita Lilleheier

“Under himmelen”. Separatutstilling av Rita Lilleheier, 9.april til 7.mai 2022.

Hvaler kunstforening åpner for tredje gang i år dørene for ny utstilling, «UNDER HIMMELEN» i Kunstgaten. Utstillingen åpner 9.april og står til 7. mai. Rita Lilleheier maler landskap og stilleben i figurativ stil. Mange av motivene hennes er hentet fra Hvaler, hvor hun bor og virker. Teknikken er olje, og bildene er detaljerte, fargesterke og med en spennende dybde. Siden hun maler mye naturmotiver, maler hun gjerne i friluft med himmel og hav som sine største inspirasjonskilder. Det er et titalls malerier som har blitt jobbet med til utstillingen.

- Jeg vil egentlig bare male hele tiden, sier Rita Lilleheier. Lilleheier har deltatt på en rekke gruppeutstillinger siden 1995, og dette er hennes første separatutstilling. Lilleheier er medlem av Hvaler kunstforening, og har de siste årene stilt ut mye i flere gallerier på Hvaler. Hun har dessuten sitt eget «Atelier og galleri Lilleheier» på Spjærøy.

Fargeskalaen i himmelen

I mange av Lilleheier sine bilder som vises i denne utstillingen dominerer en vakker himmel. Som elev ved malerskolen til Atelier Gyllensten og Stahl ble hun fascinert av fargeskalaen i himmelen. - Det var noe av det første jeg lærte av min lærer, Geir Stahl. På vei hjem til Hvaler så jeg grønntonene i himmelen, som Stahl hadde vist meg. Det var vakkert å oppdage det, forteller Lilleheier.  Jeg husker jeg tenkte at - nå skal jeg endelig lære å male, forteller Lilleheier ivrig.
Atelier Gyllensten og Stahl holder til i Fredrikstad og holder undervisning i klassisk figurativ maling og tegning. - De etablerte teknikker og ferdigheter man må tilegne seg for å uttrykke noe tredimensjonalt på en todimensjonal flate, uttaler Geir Stahl. Som Stahl påpeker er dette i stor grad ikke tilgjengelig lenger i den offentlige kunstutdanningen.

Opptatt av dybde

Tidløse motiver og naturlige fargetoner kjennetegner bildene til Rita Lilleheier. - Det jeg har med på utstillingen er oljemalerier. Det blir mye Hvaler-natur, men også fjellandskap, blomster og stilleben, sier Lilleheier. Maleriene til Lilleheier kan også beskrives som fargesterke og detaljerte, og dette er med på å skape god dybde i bildet. Rita Lilleheier er både autodidakt, og har gått på flere malerskoler og kurs. Der har hun fått utvikle seg over tid. - I 2015 begynte jeg på kurs hos Atelier Gyllensten & Stahl, og der har jeg lært mye altså. De er svært dyktige. Lilleheier synes imidlertid det er fint å lære og hente inspirasjon flere steder. - Jeg har også gått på kurs i frilufts- og blomstermaling hos Jonny Andvik. - Jeg liker veldig godt hans teknikker i oljemaleri, legger hun til.

Friluftsmaleri

Den siste tiden har hun tatt skrittet ut av atelieret og ut i det fri. Hun sitter både ved brygga der hun bor på Sydengen og på Storesand. - Da tar jeg med et nakent lerret, og maler det jeg ser. Jeg synes det er noe helt annet, det blir mye mer luft i bildet og et lettere uttrykk, forteller Lilleheier. - Ett bildet ble solgt, mens jeg malte det, av en turgåer som gikk forbi, fortsetter hun. Lenge har hun malt etter fotografier. - Jeg tar mange foto med tanke på hva jeg har lyst til å male. Nå vil jeg gjerne utfordrer meg til å male foran andre, men det er litt skummelt, legger Lilleheier til. Lilleheier maler også på oppdrag og bestillinger portretter av dyr og mennesker, samt landskap.

Tatt inn Hvaler-landskapet

Styreleder Andrè Zaborowski i Hvaler kunstforening ser frem til å vise frem Lilleheier sine arbeider. - Her har vi en spennende Hvaler-kunstner som har jobbet seriøst over mange år, og virkelig tatt inn Hvaler-landskapet i sin kunst. Lilleheier har samarbeidet og lært av andre kunstnere for å utvikle seg. Hun har også deltatt på medlemsutstillingen, og utmerket seg der, forteller Zaborowski. - Frem mot denne utstillingen har hun jobbet knallhardt. Derfor er det gøy å vise frem arbeidet hennes i et slikt format, legger han til.

Hvis du er glad i å se fortryllende og livlige landskapsbilder fra Hvaler bør du ta turen til Kunstgaten. Det blir vernissasje lørdag 09.april klokken 13.00 med musikk av unge Hvaler-musikere og servering.

Velkommen til en flott utstilling!

Elisabeth Østensvik

Vinterutstilling 2022