Elisabeth Østensvik

“Transformasjoner”. Separatutstilling av Elisabeth Østensvik, 14. mai til 11. juni 2022.

Lørdag 14. mai åpner Hvaler kunstforening utstillingen Transformasjoner av Elisabeth Østensvik i Kunstgaten. Østensvik har i prosjektet jobbet med å tolke og transformere kartutsnitt, en prosess fra digital tegning til ferdig maleri. Østensvik har en bred bakgrunn. Hun har jobbet med teknologi i helsesektoren, drevet med fotografi og deltatt på flere grafikk- og malekurs. Hun er medlem av Hvaler kunstforening, og har en rekke utstillinger. I denne utstillingen viser hun frem både malerier og grafikk.

Det er et psykologisk fenomen som Østensvik har latt seg inspirere av, og som gir ekstra lag i bildene. Fenomenet med å tolke tilfeldige motiver eller bilder som meningsfulle, fordi de likner på andre ting, kalles pareidoli. Dette utgangspunktet har også resultert i et samarbeid med musiker og komponist Erik Wøllo, som Østensvik også er gift med. Under åpningen av utstillingen fremfører Wøllo sammen med deres sønn, Vegard, det spesialkomponerte stykket, Pareidolia, som er inspirert av maleriene til Østensvik.

Motivene kretser i hovedsak rundt flater og husformer. I utstillingen er QR-kodene festet til maleriene, som henter inspirasjon til det enkelte bilde, og som er tilgjengelig for publikum.

Elisabeth Østensvik har en original tilnærming til sitt kunstuttrykk, med utgangspunktet å tolke natur og kart på Google, for så å abstrahere dette. Dette gir arbeidet et spennende uttrykk som vi er begeistret for å kunne vise fram, og vi håper utstillingen vil gi publikum en interessant opplevelse.

Velkommen til vernissasje lørdag 14. mai kl. 13:00.

Styret i Hvaler kunstforening

Forrige