Nico Widerberg

Sommerutstillingen 2023: Separatutstilling av Nico Widerberg, 17. juni til 29. juli 2023.

Vi ønsker hjertelig velkommen til sommerutstilling i Kunstgaten! Nico Widerbergs arbeider skal fylle Kunstgaten, og ikke bare det; men to store skulpturer formet som hoder som akkurat har blitt ferdigstilt vil stå på Skjærhalden torg som en del av utstillingen. Disse har blitt lånt ut, og skal videre til Skulpturskogen som etableres i disse dager ved The Well Spa. Utstillingen varer fra 17. juni til 29. juli.

Nico Widerberg er en av våre store samtidskunstnere, og er svært anerkjent både som billighugger, maler og grafiker. I årets salgsutstilling vises det frem arbeider i ulike teknikker.

Widerberg har særlig jobbet med menneskeformen i sitt kunstnerskap, og er kjent for et abstrahert uttrykk med forenkling av kropp og kroppsdeler. Dette ser vi både i bildene og i skulpturene i denne utstillingen. Mange har latt seg begeistre av hans kunst og vi gleder oss virkelig til denne flotte utstillingen!

Widerberg holder selv til deler av året på Søndre Sandøy, og stilte også ut i Hvaler kunstforening 2018 og dette var en stor publikumsuksess.

Håper du tar turen til Kunstgaten!

Velkommen til utstillingsåpning lørdag 17. juni klokken 13.00 i Kunstgaten, som ligger i inngangspartiet i Hvaler rådhus.

Hilsen
Styret i Hvaler kunstforening

Artikkel:

Besøk i Widerbergs atelier

Lørdag 17.juni ønsket Hvaler Kunstforening velkommen til sommerutstillingen i Kunstgaten, som ligger i inngangspartiet i Hvaler rådhus. I år er det Nico Widerbergs arbeider som skal fylle Kunstgaten, og ikke bare det; to store skulpturer formet som hoder skal lånes ut og stå på Skjærhalden torg under sommerutstillingen. Deretter skal de videre til skulpturskogen som holder på å ferdigstilles ved The Well Spa og som Stein Erik Hagen står bak.

Tekst og foto: Merethe Flakstad Pedersen.

Nico Widerberg er en av våre store samtidskunstnere, og er svært anerkjent både som billedhugger, maler og grafiker. Widerberg er utdannet ved Statens Håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi. I årets salgsutstilling vises det fram arbeider i ulike teknikker, og i utstillingen gjenspeiles det at kunstneren uttrykker seg i store og små formater. Widerberg stilte også ut i Hvaler kunstforening 2018, og dette var en stor publikumssuksess.

Atelier i Skjeberg

Vi besøker Widerberg i hans atelier i Johansens Monumenthuggeri i Skjeberg, som er et av flere arbeidssteder for Widerberg. Når man skal jobbe i store formater trengs det plass, godt verktøy og noe hjelp til å håndtere de store steinblokkene.

Der har Widerberg akkurat ferdigstilt to store skulpturer formet som hoder, og som vil stå på Skjærhalden torg som en del av utstillingen. Disse har blitt lånt ut, og skal videre til skulpturskogen som etableres i disse dager ved The Well Spa.

Johansens Monumenthuggeri huser mange billedhuggere - Vi er tilgjengelig og bistår med å fremskaffe steinblokker, grovforme dem og lage sokkel, sier daglig leder, Vigdis Johansen.

Nå er det som gjenstår kun skilt på skulpturene til Widerberg som en siste finish. - Nico Widerberg kom til oss allerede i 1988, så han er den kunstneren som faktisk har vært her lengst, forteller Johansen. Johansens Monumenthuggeri er kjent innen kunstfeltet, og har jobbet med mange offentlig utsmykkinger over hele Norge i en årrekke. Det trengs hjelp til håndteringen når en 10 tonns steinblokk skal bli til 2,5 tonn, som er det hvert av hodeskulpturene veier. For det er mye materialet som skal fjernes, og først gjøres klar til å lage silhuetter av figurene, før det så jobbes videre med det endelige uttrykket. Widerberg gjør det meste selv. Før Widerberg startet med kunst jobbet han som snekker, og som billedhugger er det mye fysisk og praktisk arbeid.

Uendelig uttrykk

-Menneskeformen er et uendelig uttrykk, sier Widerberg.  Widerberg har særlig jobbet med menneskeformen i sitt kunstnerskap, og er kjent for et abstrahert uttrykk med forenkling av kropp og kroppsdeler. Dette ser vi både i bildene og i skulpturene i denne utstillingen. Den karakteriske torso-formen går også igjen i hans motiver.

-Jeg har funnet min form, det blir noe jeg uttrykker meg gjennom. For en som jobber med landskap som motiv er det jo umulig å gjenskap alt, det blir på sammen måte når jeg velger ut deler av mennesket, forteller Widerberg.

Nå er han på en måte litt tilbake med et uttrykk han også startet med, nemlig menneskehoder. - Da jeg startet laget jeg også hoder faktisk, og forteller om opphold i Italia, hvor kan jobbet med marmor tidlig i karrieren. Widerberg jobber fortsatt i marmor som vi finner i atelieret i Skjeberg, men han jobber også mye i steinsorter som vi finner i Norge. Skulpturene han akkurat har ferdigstilt er i to ulike typer labradorstein.

- Det er det som er fint med dette naturmaterialet. Det er godt egnet, og tåler å stå ute, og det blir bare finere av det. Widerberg spyler skulpturene med vann for å klargjøre det siste. - Se hvordan de forandrer seg i uttrykket, og forklarer hvordan været endrer skulpturene. Disse skal altså vises frem første gang på Hvaler, og omgivelsene passer også utmerket. Titlene på hodeskulpturene er nemlig “Under vann – han” og “Under vann – henne".

Widerberg synes det er spennende når kunsten blir en del av omgivelsene.  Slikt sett er kunst i det offentlig rom viktig, fordi det kommuniserer med publikum litt uavhengig om man oppsøker det eller ikke.

- Da får disse hodene en egen historie, og Skjærhalden er et fantastisk sted. Her er det mange som er på besøk, og det blir fint å skape en forbindelse til resten av utstillingen og det som skjer i Kunstgaten.

Synliggjøre kunsten

Widerberg står bak en rekke oppdrag både privat og i offentlige utsmykkingsprosjekter. I Fredrikstad har han laget 22.juli-minnesmerke ved Domkirkeparken i Fredrikstad. Dette er et samarbeid med forfatteren Lars Saabye Christensen og samme skulptur står i 62 andre kommuner. For Widerberg ble det viktig å bidra med noe i sorgen. Minnesmerket uttrykker at sporet etter oss mennesker alltid vil være der.

Hvaler kommune har bistått med få plassert hodeskulpturene på Skjærhalden torg. Kultursjef, Thomas Holmen Olsen er også svært begeistret for å vise frem kunst i det offentlige rom som en del av kulturtilbudet på Hvaler.

- Jeg tenker at alle slike utsmykninger i det offentlige rom er med på å vise et levende og mangfoldig samfunn. Vi får synliggjort kunsten som jeg ofte opplever at blir litt borte. På den måten vil det bidra til variasjon i kulturtilbudet. Det var viktig å tenke på plassering, da det vil foregå mye annet på torget også. Alt som gjøres i det offentlige rom vil gi mye oppmerksomhet og engasjement, sier Holmen Olsen.

Et stunt

- Vi føler oss heldige som har fått mulighet til å vise Nico Widerberg sine arbeider igjen. Han er en av Norges mest etablerte kunstnere og mye etterspurt, så her er vi i stor konkurranse. Det blir en omfattende utstilling med 25 malerier og grafikk, 10 mindre skulpturer og ikke minst de store skulpturene som blir stående ute her på Skjærhalden, sier André Zaborowski, styremedlem i Hvaler kunstforening. - Det er gøy at Widerberg stiller opp for oss, og lar oss få såpass mye bra bilder. Her kommer det blant annet noen vakre og fargerike tresnitt, og en stor akvarell som akkurat har blitt ferdigstilt. - Dette blir jo også et stunt fra oss med skulpturene på torget, så vi håper jo på at denne utstillingen blir lagt merke til, avslutter Zaborowski

Mini skulpturprosjekt på Søndre Sandøy

Widerberg er opptatt av at kunst skal kommuniserer med publikum. - Da jeg startet var det ikke så mye skulpturer som ble vist frem, det var mest andre teknikker.  I utstillingen i Kunstgaten vises også ti mindre skulpturer, blant annet mindre modeller av de som skal stå på Skjærhalden. - Mindre skulpturer er tilgjengelig for publikum på en annen måte enn de monumentale, sier Widerberg.

Widerberg holder selv til deler av året i Gravningssundet på Søndre Sandøy. Dit kom Widerberg og hans familie i 2012. Vi var mye på besøk hos venner som har et sommersted der, og så fant vi også et sted og alt stemte. For tiden holder han på med et lite skulpturprosjekt der ute også. - Det er små skulpturer som jeg stiller ut i hagen, i foreløpig liten skala, understeker han.

Utstillingen varer fra 17.juni til 29.juli.

Forrige

Inger Johanne Nygren