Inger Johanne Nygren

“Nature morte med kjent størrelse”. Separatutstilling av Inger Johanne Nygren, 2. september til 1. oktober 2023.

VELKOMMEN TIL UTSTILLINGSÅPNING
LØRDAG 2.SEPTEMBER KL.13.00

For første gang vises serien «Nature morte med kjent størrelse» av Inger Johanne Nygren i sin helhet. Gjennom hele 143 stilleben-malerier i akvarell fylles Kunstgatens vegger opp av 143 fyrstikkesker og like mange hverdagsobjekter. Malt i sann størrelse og svært virkelighetsnært, får vi se objekter hentet fra kunstneres egen samling av slitte, brukte og verdiløse ting – men som alle forteller en historie.
Hvaler Kunstforening har gleden av å ønske velkommen til utstillingsåpning i Kunstgaten lørdag 2. september kl. 13:00. Utstillingen åpnes av ordfører Mona Vauer, og kan oppleves på Hvaler rådhus frem til 1. oktober 2023.

02.09.23 – 01.10.23
Kunstgaten, Hvaler Rådhus, Skjærhalden
Man – Fre 9 – 15
Lør – Søn 12 – 15

Artikkel:

Utstilling med 143 verker

Tekst: Merethe Flakstad Pedersen, styremedlem
Foto: Merethe Flakstad Pedersen/ Peter Dean

Lørdag 2.september åpnet dørene til en ny utstilling med Inger Johanne Nygren i Kunstgaten hos Hvaler kunstforening. Kunstgaten ligger i inngangspartiet til Hvaler Rådhus på Skjærhalden. I utstillingen “Nature Morte med kjent størrelse” stilles hele 143 verk ut, og det er første gangen serien vises i sin helhet. Motivene er stilleben, der en fyrstikkeske er målestokk for et annet hverdagslig objekt. Det være seg klyper, snekkerblyanter eller andre små ting vi har rundt oss i hverdagen. Bildene er malt i akvarell, alle i samme format.

Lommerusk i sann størrelse

-Fyrstikkesken er jo den kjente størrelsen. Det blir et forhold mellom dem, og fyrstikkesken fungerer som en målestokk og slik sett fremhever det andre objektet, forklarer Nygren. Fyrstikkesken har en slagskygge for å se volumet, ellers er det et ovenfra -perspektiv i alle bildene. - I bildene er det hverdagslige ting som man har rundt seg, men som man egentlig ikke legger merke til. De bare er der, forteller Nygren.

Gjennom en periode på 10 år har Nygren samlet skrap og lommerusk. Objekter hun har malt er alt fra brukte teposer, blyantstubber, neglesakser og til klesklyper.  Kunstneren er opptatt at motivet skal være gjenkjennelig for betrakteren. Nygren viser det virkelighetsnære, men vil samtidig gi følelsen av at det er håndgjort.

Nærsynt arbeid

Fra 2011 fra 2021, og i flere perioder mer intensivt har Nygren arbeidet frem 143 verk i serien “Nature Morte med kjent størrelse”.
Det har vært et nærsynt arbeid, så jeg har måttet veksle med arbeider i større formater også. Nygren understreker at hun har hatt stor glede av å holde på med dette.
Hun liker gjentakelsen som ligger i arbeidet med disse bildene.  Stadig har hun funnet nye ting som kan tilføre serien noe.
Man kan jo i prinsippet holde på i det uendelige, føyer hun til.  Likevel tror Nygren nå prosjektet endelig er avsluttet.

Til nytte, men ikke verdi?

Nygren løfter fram det som ikke har noe status eller stor verdi, men som er til nytte av nødvendighet eller glede i hverdagslivet. - Disse tingene er jo det som faktisk betyr noe for oss i hverdagen, påpeker Nygren.

Med beskrivende titler som «Neglesaks» og «Fragment av spillkort kløverdame» er den omfattende serien preget av en redundans som kan skape en forbindelse til betrakteren på en subtil måte, og det speiler jo på sett og vis det hverdagslivet vi lever. Det er det intime og nære som uttrykkes i disse små objektene. Vi som betraktere oppfatter og kjenner det igjen, og samtidig gir dette fritt rom for assosiasjoner. Serien minner oss på at små ting kan vekke mye i oss. - Det er jo nesten litt komisk og samtidig rørende hvordan hun maler disse brukte, slitte og verdiløse tingene så omtenksomt og detaljert. Det at objektene er i sann størrelse og plassert ved siden av den velkjente fyrstikkesken som referanse, gjør at det vekkes assosiasjoner til fotodokumentasjon av objekter som har enten stor verdi slik som på en auksjon, eller viktig arkeologisk betydning under en utgravning, beskriver Peter Dean, ny styreleder i Hvaler kunstforening. - Det er den elegante kombinasjonen av konsept og den maleriske presisjonen som gjør dette til et vakkert, og ikke minst morsomt prosjekt som jeg tror treffer de aller fleste – både barn og voksne, legger han til.

Ny styreleder
En spent styreleder i Hvaler kunstforening, Peter Dean er imponert over arbeidet til Nygren, og dette er hans første utstilling i den nye rollen. - Først av alt er jeg veldig stolt over at Inger Johanne vil stille ut hos oss i Kunstgaten. Hun var faktisk med i den aller første utstillingen i regi av Hvaler Kunstforening for over 20 år siden. Det er stas at hun nå endelig er tilbake og virkelig fyller opp det unike visningsrommet vårt med denne serien av 143 akvareller, sier Dean.

Akvarellene har tidligere vært vist på Høstutstillingen i 2021 i en suite på 8 verk. Tidligere har 100 av dem også blitt stilt ut i Haugesund kunstforening. Inger Johanne Nygren (f. 1948, Fredrikstad) har utdannelse fra Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo. Hun har hatt separatutstillinger ved blant annet Kunstnernes Hus, Kunstnerforbundet, Galleri F 15 og Hå Gamle Prestegard. Hun har også stilt ut på Høstutstillingen 11 ganger, og hun er innkjøpt av Nasjonalmuseet og Norsk Kulturråd.

Tidligere har Nygren jobbet med tegning og gjerne større ting. Nygren vokste opp i en familie med mye tegnesaker. Det var ikke oppstyr da Nygren søkte Statens håndverks -og kunstindustriskolen på Bok- og illustrasjonslinja, for en eldre bror hadde banet vei.  Nygren har fortsatt kunstnervenner derfra, og samholdet har vært givende. Inspirasjonen gjennom en lang kunstnerkarriere har også vært gjennom museumsbesøk og studiereiser.

En samler
Nygren er født i Fredrikstad og bor fortsatt i barndomshjemmet på Kråkerøy, hvor også atelier ligger. - Her er det fullt i loft og kjeller. - Modellene mine finner jeg fra 0 til 20 meter fra der jeg sitter og jobber.

Nygren har også et nært forhold til Hvaler. Bestefaren til hennes mann var fra Herføl. - Da jeg traff mannen min, hadde han selv et hus der, og vi tilbrakte mye tid der sammen, forteller hun.

- Nå leier jeg en kahytt med plass til to og er der mye med datteren min, avslutter Nygren. Datteren, Johanne Front-Nygren står for øvrig bak biblioteket, Herføl hovedbibliotek, hvor en omgjort utedo har blitt til et bibliotek.

Utstillingen i Kunstgaten kan oppleves på Hvaler rådhus frem til 1. oktober 2023.

Forrige

Elin Glærum Haugland