Hagbart Solløs og Turid Eidnes

Dobbelutstilling med skulptur, maleri og tresnitt, 1. april til 20. mai 2023.

Lørdag 1. april inviterer Hvaler kunstforening til en ny utstilling i Kunstgaten i Hvaler rådhus.

Vi viser skulptur og maleri av Hagbart Solløs og tresnitt av Turid Eidnes. Begge holder til på Hvaler. I den anledning at Hvaler kunstforening fyller 20 år i år, ønkset vi å lage en utstilling for å markere dette. Solløs og Eidnes var to av kunstnerne som også stilte ut i 2003.

Turid Eidnes er kjent for sien karakteristiske tresnitt. Disse inneholder ofte menneskeskikkelser med flere elementer rundt. Bildene til Eidnes omhandler alt i livet i en eller annen form, fra humor til alvor og relasjoner. Turid Eidnes har utdanning fra Mølla kunstskole i Moss, og har deltatt på flere kurs. Eidnes har deltatt på en rekke utstillinger flere steder i landet, men også i regi av Hvaler kunstforening.

Harbart Solløs er en anerkjent billedhugger, og har siden 1984 jobbet med kunst i det offentlige rom. Solløs har sin utdannelse fra Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens Kunstakademi. Solløs har laget mange monumentale skulpturer både i og utenfor Norge. I Norge finner vi et av hans arbeider og Youngstorget i Oslo, det 7 meter høye Fredsmonumentet utformet i granitt. Både i Fredrikstad og på Hvaler kan man se skulpturer av Solløs, og han har satt sitt kunstneriske preg på Hvaler rådhus. I denne utstillingen får man se mindre skulpturer i basalt og diabas, og storformat malerier fra de siste 10 år. Form, tekstur og et uttrykk over i det mer abstrakte er noe som er karakteristisk for Solløs sine arbeider. Samtidig har mange av formene han bruker referanse til organiske former som vi kjenner fra naturen.

Velkommen til en spennende utstilling!

Utstillingsåpning lørdag 1. april kl. 13.00.

Forrige

Nico Widerberg