Elin Glærum Haugland

“Farger av skjell, stein, sand, tre og jord”. Separatutstilling av Elin Glærum Haugland, 7. oktober til 12. november 2023.

Velkommen til åpningen av utstillingen "Farger av skjell, stein, sand, tre og jord" av Elin Glærum Haugland lørdag 7. oktober kl 13:00!

Utstillingen åpnes av ordfører Mona Vauer, og kan oppleves på Hvaler rådhus frem til 12. november 2023.

Utstillingen i Hvaler kunstforening tar utgangspunkt i materialer fra naturen samlet inn under feltarbeid på Hvaler i juli 2023. Gjennom en intens prosess fram til utstillingsåpningen har Elin Glærum Haugland blitt kjent med de ulike materialene gjennom å gjøre dem om til akvarellfarger og male med dem. Resultatet av arbeidet med disse fargene hentet fra Hvaler vises nå i Kunstgaten på Hvaler rådhus i oktober og november.

Artikkel:

En kunstutstilling med litt av Hvalers DNA

Lørdag 7. oktober 2023 klokken 13.00 inviterer Hvaler kunstforening til høstens andre utstillingsåpning med Elin Glærum Haugland sine spennende og utforskende arbeider. I arbeidene ligger det nemlig litt av Hvalers DNA. I sommer hentet kunstneren med mineraler fra blant annet stillehavsøsters på Storesand - Det som har gitt meg sterkest inntrykk denne gangen er furuskogen mellom rådhuset og Storesand. Den har en lunhet som er vanskelig å beskrive med ord. Og skjellene som har gitt meg en helt uventet lillatone, forteller Elin Glerum Haugland om arbeidet med utstillingen.

Tekst: Merethe Flakstad Pedersen

Foto: Peter Dean/privat

Hvalernaturens fargepalett

Haugland har reist verden rundt og samlet på mineraler, og arbeidene hennes har vært vist i både inn og utland. – Det blir spennende å se hvordan en kunster som ikke har tilknytning til Hvaler, tolker sine inntrykk av naturen som vi som bor her omgir oss med hver dag, og kanskje tar litt for gitt. Ikke minst gleder jeg meg til å se Hvalernaturens fargepalett! For Haugland er hele prosessen, fra innsamling av potensielle farger til ferdig maleri, en viktig del av verkene – og i utstillingen vil vi også få et innblikk i denne prosessen, sier styreleder i Hvaler kunstforening, Peter Dean.

Elin Glærum Haugland (f. 1988) har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Bergen og Kunstakademiet i Trondheim. Haugland blant annet vist verk i Trøndelagsutstillingen, Østlandsutstillingen, Bærum Kunstforening, Tiapapata Art Gallery på Samoa, Art & Mind center i Japan, Mana Gallery på Påskeøya, Juleutstillingen på Kunstnerforbundet og plusspluss i Black Box teater i Oslo.

Vi har tatt en prat med Haugland for å høre mer om hva vi kan vente å se i utstillingen:

Hva får vi se i Kunstgaten fra lørdag 7.oktober?

- Utstillingen i Hvaler kunstforening tar utgangspunkt i materialer fra naturen samlet inn under et lite feltarbeid på Hvaler i juli 2023. Gjennom en intens prosess fram til utstillingsåpningen har jeg blitt kjent med de ulike materialene gjennom å gjøre dem om til akvarellfarger og male med dem. Utstillingen består av det innsamlede materialet, det som er igjen av vellykket og mindre vellykket akvarellmaling, samt en større utforskning av fargene på papir og tekstil.

Hvordan vil du beskrive arbeidsprosessen med verkene dine?

- Jeg arbeider i hovedsak med maleri med mineralfarger fra stein og jord som jeg finner i naturen og bearbeider til pigment. Jeg har blant annet arbeidet med prosjektet i Amazonas i Peru og Brasil og på Påskeøya, samt Nord-Norge. Under disse prosjektreisene har arbeidet med mineralpigmenter i maleri vært en inngangsport til å ta inn inntrykk fra landskapet og menneskers kunnskap og naturkontakt på hvert sted. Prosessen og utforming av verkene blir en måte å ta imot og videreformidle opplevelser av natur som noe hellig. I 2022 produserte jeg tre soloutstillinger; i Folldal Gruver, Steinkjer bibliotek og Oppdal kulturhus, der en fellesnevner i alle utstillingene var at fargepigmentene var hentet fra gruveområder. Jeg har sett på arbeidet med maleri som en ekspedisjon og utformet opprinnelig maleriene mine for å passe i en ryggsekk. Hvert sted har sin egen palett og fargene formidler taus kunnskap om stedet gjennom sine egne kvaliteter.

Hvilke tanker har du hatt når du har satt sammen utstillingen?

Det ligger ulike muligheter i hver fargeprøve. Maleriene er malt med fokus på å utforske og lære om hvordan hver farge oppfører seg på papiret eller tekstilen.

Hvilket forhold har du til Hvaler?

- Jeg har minner fra en nydelig sommer på Hvaler fra barndommen, men siden har jeg ikke vært her før nå i sommer. - For meg er det spennende å for første gang arbeide med farger fra naturen ved kysten, og spesielt her hvor det er så stort artsmangfold. Å finne positive ting med for eksempel Stillehavsøsters – nemlig at den er god å male med. Det som har gitt meg sterkest inntrykk denne gangen er furuskogen mellom rådhuset og Storesand. Den har en lunhet som er vanskelig å beskrive med ord. Og skjellene som har gitt meg en helt uventet lillatone.

Medlemsutstilling 2023

Inger Johanne Nygren