Ole Brodersen

Separatutstilling av fotokunstner Ole Brodersen, 21. januar til 11. mars 2023.

Hvaler Kunstforening ønsker velkommen til åpningen av utstillingen med fotokunstner Ole Brodersen lørdag 21. januar klokken 13:00!

I Ole Brodersens fotografiske arbeid tematiseres landskap, og naturkreftene som påvirker dem. Med det prøver han å avdekke noe mer enn det rent optisk visuelle: å fange følelsen av å være tilstede i disse landskapene, ved å skape avtrykk i, med eller gjennom bevegelse og tid.

Brodersen bor og arbeider i Lyngør, der han har vokst opp som tolvte generasjon. Oles far er seilmaker, morfaren var sjømann, og som barn rodde Ole til skolen. Hverdagen i Lyngør er tett forbundet med og påvirket av havet, noe som gir substans og bakgrunn for hans billedlige eksperimenter.

I den gamle sildebua, som også huser Lyngør Seilmakerverksted, Seilmakerfruens Kro og Skipshandelen i Lyngør – har Brodersen oppført et av Norges mest avanserte mørkerom. Her produserer han store sølvgelatinsbarytter i bredder på opp til 170cm. Disse våtmonteres på aluminium og blir vist i rammer fra Moen Trebåtbyggeri i Risør.

Ole Brodersen (41) er utdannet art director og har vært assistenten til kunstfotografen Dag Alveng (representert ved bl.a. MOMA og Metropolitan Museum i New York) Brodersen ble nylig kjøpt opp av Norges Nasjonalmuseum for fotografi (Preus Museum), og verkene hans ble sist vist i utlendighet hos Flowers Gallery i London. Oles arbeider har også blitt vist i Boston, Paris, New York, Los Angeles og Vancouver. The New Yorker, Harper‘s Magazine, D2 og Dagbladet Magasinet har skrevet om arbeidene hans. Ole Brodersen er representert av Galleri Balder i Oslo og Muriel Guepin i New York.

Velkommen til Kunstgaten på Hvaler rådhus!

Forrige

Hagbart Solløs og Turid Eidnes